آشنایی با قطعات اصلی خودرو

آشنایی با قطعات اصلی موتورخودرو:

سیلندر:استوانه ای است تو خالی که یستون در آن حرکت کرده وچهارعمل اصلی درآن اتفاق می افتد(1_کورس مکش یا زمان تنفس-2-کورس تراکم یا زمان تراکم-3-کورس قدرت یا زمان انفجار-4-کورس تخلیه یا زمان تخلیه)

انواع سیلندر:1-سیلندرخشک یا سیلندر با بوش جدا نشدنی-2-سیلندر تر یا سیلندر با بوش جدا شدنی

 

انواع موتور ماشین از لحاظ نوع قرار گیری سیلندرها:1-ردیفی-2-vشکل-3-خوابیده یا تخت-4-ستاره ای

 

پیستون:قطعه ای است استوانه ای شکل که در داخل سیلندر حرکت رفت وبرگشت انجام می دهد و4 زمان موتور را انجام میدهد.جنس پیستون از آلیاژ آلویمینیوم است.پیستون راکمی به صورت بیضی می سازند بنابراین دارای یک قطربزرگ ویک قطر کوچک است.علت بیضی ساختن پیستون این است که وقتی پیستون در اثر کارکردن گرم شد به صورت دایره کامل در می آید.پیستون از یک طرف توسط لوله ای فولادی به نام انگشتی یا گژن پین به شاتون متصل میشود.

انگشتی یا گژن پین:میله ای است فولادی که باعث اتصال پیستون به شاتون یا دسته پیستون میشود.

شاتون یادسته پیستون:قطعه ای است که از یک طرف به پیستون واز طرف دیگربه میل لنگ متصل میشود.

 

رینگ پیستون: وضیفه رینگ آببندی کردن پیستون با سیلندراست.به طورکلی 2نوع رینگ در پیستون قرار دارد1-رینگ کمپرسی: که وظیفه دارد در زمان تراکم از افرارکمپرس جلوگیری کند-2-رینگ روغنی: که وظیفه دارد درموقع کار کردن موتور روغن های داخل کارتل به دیواره سیلندر پاشیده شود واگراین روغن ها از روی دیواره ی سیلندر پاک نشود باعث روغن سوزی میشود رینگ روغن وظیفه دارد که این روغن ها را از دیواره ی پاک کرده و به داخل کارتل برگرداند رینگ روغنی معمولابه صورت سه تیکه ساخته می شود.

 

میلنگ: وظیفه دارد پیستون ها را در زمان مناسب به حرکت در بیاورد (پایین وبالا کند) به وسیله شا تون.

 

قسمت های میل لنگ:1-قسمت جلوی میل لنگ که پولی بسته میشود-2-قسمتی که فلایویل بسته می شود-3-یاتاقان های متحرک:قسمتی از میل لنگ است که شاتون به آن بسته می شود-4-یاتاقان های ثابت: قسمتی از میل لنگ است که میل لنگ را به بلوکه سیلندر متصل می کند.

 

یاتاقان: دو قطعه ی نیم دایره ای است که در دو طرف میل لنگ بسته می شود وکار آن محافظت از میل لنگ است.

 

میل بادامک یا میل سوپاپ: قطعه ای است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و وظیفه آن باز کردن سوپاپ ها است. روی میل سوپاپ تعدادی قطعه ی بادامی شکل وجود دارد که به آن میل بادا مک می گویند این بادامک باعث باز شدن سوپاپ می شود در بعضی ماشین ها میل سوپاپ داخل بلوکه سیلندر قرار می گیرد مانند پیکان وآردی و..... ودر بعضی ماشین های جدید مانند پرایدوپژو206و405و... میل بادامک یا میل سوپاپ مستقیما روی سیلندر قراردارد.

 

به طور کلی سه روش برای انتغال حرکت به میل سوپاپ وجود دارد.1-استفاده از دوچرخ دنده-2-استفاده ازچرخ دنده وزنجیر-3-استفاده ازچرخ تسمه و تسمه.

سر سیلندر: که در بالای سیلندر قرار دارد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 25 دی 1393برچسب:, | 19:35 | نویسنده : حسین حکیمی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.